La gamificació consisteix en la incorporació de jocs dins l’àmbit escolar amb una finalitat educativa. És a dir: aprendre jugant; aprendre utilitzant el joc com a font d’aprenentatge.

Per exemple, els alumnes de 5è i 6è aprenen anglès creant kahoots!, un joc interactiu i cooperatiu que estructurem de la forma següent:

Els propis alumnes són els encarregats de crear les preguntes del kahoot! de manera cooperativa. Han de pensar la pregunta, la resposta correcta i tres respostes incorrectes.

D’aquesta manera, els alumnes pensen en allò que els faria caure en una trampa i que els faria equivocar-se per tal que, el dia que es faci el kahoot! a classe, els seus companys tinguin més facilitat per equivocar-se en la pregunta que els seus companys han fet (tinguem-ho clar: tots volen guanyar i una manera de fer-ho més fàcil és posant-ho difícil als companys). D’aquesta manera, es veuen obligats a pensar no només en allò que és correcte, sinó també en allò que a ells mateixos els costa d’assimilar. Els alumnes realitzen un exercici d’introspecció que plasmen en les seves preguntes. I els resultats són molt satisfactoris!

Posem com a exemple una de les preguntes que els alumnes de 6è van crear per l’últim kahoot! que hem treballat a classe:

I like ________________ to school.
a) go
b) going
c) studying
d) playing

Per tal de contestar correctament aquesta pregunta, els alumnes han de passar pel procés següent:
La resposta correcta no és “go” perquè després de “like” hem d’escriure un verb que acabi en -ing.
La resposta correcta tampoc pot ser “studying” ni “playing” perquè la presposició “to” no acompanya aquests verbs en aquesta oració.

I justament aquest procés de resolució és el mateix que han fet servir els alumnes per tal de crear la pròpia pregunta.

I aquest és només un exemple de les 25 preguntes que van crear per aquest últim kahoot!

En definitiva, l’ús del joc a l’aula ens pot permetre un increment en la motivació dels alumnes i, també, un increment del nombre i la qualitat dels seus raonaments. Per tant, una millora en l’aprenentatge gaudint del treball a l’aula.