Pensament i experimentació

L’hort de Primavera

Ja se sap que a l’hivern tot va més lent,  tenim menys hores de llum, el ritme de la terra disminueix i els animals hivernen,  tot i això, l’activitat a l’hort no ha parat!
Per començar, l’AMPA de l’escola ens ha regalat una bona pila d’eines fantàstiques que han facilitat molt les feines a l’hort. El «abuelo» Angel, avi d’alguns nens de la nostra escola, ens ha ajudat moltíssim en les tasques de preparació dels nous  bancals i els alumnes de cicle mitjà, dins de l’àmbit de medi natural, s’han dedicat a les tasques de manteniment de la terra, regar les plantes, collir llimones i alguna fava!
La vida a l’hort no para si vols tenir bona collita a l’estiu, per això, aprofitant el bon temps abans que arribés  la primavera hem plantat tot allò que collirem a l’estiu: enciams, carbassons, cogombres i, a la Festa de la Primavera del passat diumenge 31, amb la col·laboració de totes les assistents, les maduixeres!
Podeu seguir l’evolució de l’hort a l’Instagram de l’escola!

By |07/04/2019|Notícies, Pensament i experimentació|

Aprenentatge cooperatiu

Des de fa un anys, a l’Escola apliquem una metodológia anomenada Aprenentatge Cooperatiu. Tot i que fa referència a un grup de diversos procediments es fonamenta en valorar el potencial educatiu de les relacions interpersonals existents en qualsevol grup.

Les funcions bàsiques per a la cooperació en l’aprenentatge per part dels alumnes treballant en un petit grup cooperatiu són:

Posar-se d’acord sobre el que cal realitzar.
Decidir com es fa i què ha de fer cadascú.
Realitzar els corresponents treballs o proves individuals.
Discutir els trets d’allò que realitza o ha realitzat cadascú, en funció de criteris preestablerts, ja sigui pel professor o pel propi grup.
Considerar com es complementa el treball; escollir, d’entre les proves o treballs individuals realitzats, aquell que s’adopta en comú, o bé executar individualment cadascuna de les parts d’un tot col·lectiu.
Valoració en grup dels resultats, en funció dels criteris establerts amb anterioritat.

Per tot això, l’aprenentatge cooperatiu aporta una millora significativa de l’aprenentatge de tots els alumnes que s’impliquen en ell, en termes de:

Motivació per la tasca
Actituds d’implicació i d’iniciativa
Grau de comprensió del que es fa i del perquè es fa
Volum de treball realitzat
Qualitat del mateix
Grau de domini de procediments i conceptes
Relació social en l’aprenentatge

By |05/04/2019|Notícies, Pensament i experimentació|

Jornada Saludable

Jornada Saludable 

Aquesta setmana ha vingut en Càrdio!! Amb ell hem celebrat la Jornada de la Salut.

Hem dut a terme diversos tallers amb l’objectiu d’educar els alumnes en l’adquisició d’uns hàbits saludables des de ben petits i petites, ensenyant-los a mantenir uns bons hàbits de vida, incidint en el coneixement del cos i el cor, l’alimentació saludable, la pràctica d’activitat física i la gestió d’emocions.

És per això que hem gaudit de tallers de ioga, de psicomotricitat, de jocs tradicionals, de dansa, de cuina i d’alimentació saludable.

Ha estat una molt bona Jornada!

By |05/04/2019|Notícies, Pensament i experimentació|

Emprendre al Turó

Des de l’assignatura d’Emprenedoria de 4t d’ESO treballem la vessant emprenedora dels nostres alumnes, prenent consciència de que si tenim una idea que ens il·lusiona i creiem en ella, podem fer-la realitat, a vegades sense importar que d’inici semblin esbojarrades o impossibles!

 

En aquest marc hem realitzat diverses activitats:

Participar en un projecte col·laboratiu amb altres centres per entendre què és això del IoT, el Big Data i la importància de la col·laboració. (fotografia superior).
Assistir al fòrum d’emprenedoria anual organitzat pel Consell Comarcal del Maresme, on vam poder veure de primera mà gran diversitat d’experiències d’èxit.
Participar al “Repte Emprèn” d’Educaixa, on presentem els dos innovadors projectes que els alumnes estan realitzant: KoenApp (aplicació mòbil per facilitar la cerca d’aparcament de forma gratuïta a les ciutats) i Educariat (plataforma web per facilitar les col·laboracions entre escoles i centres que participin en la nova assignatura de Servei Comunitari). Si ho fan molt i molt bé, poden arribar a guanyar una estada a un campus d’emprenedoria a Sillicon Valley!

 

Emprendre ens fa créixer!

By |29/03/2019|Notícies, Pensament i experimentació|

Projecte IOT MARESME

El passat divendres 15 de febrer, l’alumnat de 4t d’ESO va participar a la Jornada IOT MARESME organitzada per quatre centres de la nostra comarca. Aquesta activitat –que es va dur a terme al Tecnocampus- va ser la culminació de tot un procés que va començar a inicis d’any.

Durant tot el mes de gener i part de febrer, l’alumnat de 4t d’ESO va estar treballant amb Big data, és a dir, amb múltiples dades recollides a través d’un sensor que havíem instal·lat a l’Escola.

El Projectes IOT MARESME va néixer de la voluntat de crear i compartir coneixement en xarxa i, per això, hi han participat 4 centres del Maresme: El Pilar (Premià de Mar), El Turó (Mataró), GEM (Mataró) i Sant Jordi (Vilassar de Dalt). L’objectiu principal era que els alumnes es convertissin en agents de canvi, desenvolupant propostes basades en dades obtingudes en temps real i que ofereixen una lectura de cada una de les realitats en les quals transcorre el dia a dia dels centres escolars participants.

A través de les dades obtingudes relatives als diferents centres sobre contaminació ambiental i contaminació acústica, l’alumnat dels 4 centres va realitzar una comparativa de les dades obtingudes, compartides a través d’una plataforma online (IoT), de manera que es van treure conclusions i propostes de millora dels problemes detectats.

L’alumnat va tenir l’oportunitat d’aprendre diferents coses tant a nivell acadèmic com personal ja que el treball en equips sempre enriqueix. A més, durant tot el dia es va anar fent difusió de les activitats a través de les diferents xarxes socials tant dels centres participants com del propi alumnat.

Us deixem unes fotografies de la Jornada IOT MARESME així com un enllaç a la notícia que va aparèixer el […]

By |18/02/2019|Notícies, Pensament i experimentació|

Projecte Interdisciplinari 2018-2019

Aquesta setmana els alumnes de Primària han iniciat el Projecte Interdisciplinari. El projecte interdisciplinari és un treball en equip, en què els alumnes, en petits grups, fan un procés d’aprenentatge al voltant d’un eix temàtic. Aquest any, el tema triat és “50 Anys d’El Turó”.
És un treball de caire competencial sobre un aspecte de la realitat (en aquest cas al voltant del 50è aniversari de l’Escola), amb activitats que requereixin l’aplicació de coneixements de diverses àrees.
Els alumnes treballen molt motivats, integrant continguts d’aprenentatge de les diverses àrees en un projecte únic.

By |09/01/2019|Notícies, Pensament i experimentació|

Matemàtiques manipulatives

Els alumnes de 2n d’ESO experimenten  amb dos cilindres construïts amb uns fulls de cartulina que tenen exactament la mateixa mida. Els  omplen amb arròs i  comproven d’aquesta manera que el cilindre d’alçada més baixa  i amb més radi, pot contenir molta més quantitat d’arròs.
D’aquesta manera s’enten com, amb la mateixa quantitat de material, podem dissenyar estructures més eficients que d’altres, com és el cas d’aquest cilindre de radi més gran.

By |14/12/2018|Notícies, Pensament i experimentació|

Taller d’informàtica

Els alumnes de 4t de Primària han aprés a escriure amb el teclat de l’ordinador a partir de jocs i diverses activitats de dificultat creixent.

A 5è de Primària, els alumnes han escrit un conte de manera col·laborativa amb la eina “Google Docs”. Ara només cal donar format al conte i fer ús de diverses eines per aprendre a corregir el text.

I pel que fa als grans de Primària, els alumnes de 6è han fet una redacció lliure per tal d’aprendre a fer ús de diferents webs amb l’objectiu de poder corregir el text de manera autònoma.

A més, a la foto els podeu veure treballant en un nou projecte.  A través del treball cooperatiu, fan una cerca dels valors que poden transmetre els jocs que estan preparant pels alumnes de Primària. Aquest projecte es treballa des de diferents tallers i àrees com: Educació en Valors, Català, Taller d’Informàtica i Educació Física.

By |02/12/2018|Notícies, Pensament i experimentació|

Aprenentatge cooperatiu

Des de l’àrea de matemàtiques inventem problemes. Tenim les dades i ens inventem les preguntes. Quan ja tenim uns quants problemes els compartim i a resoldre’ls entre tots.
Hem vist que no totes les preguntes valen i també que és més fàcil de resoldre’ls d’aquesta manera.

By |29/11/2018|Notícies, Pensament i experimentació|

Robòtica en anglès

Els alumnes de CI realitzen tallers i racons per iniciar-se en el món de la robòtica i la programació en anglès.

Hem començat amb robots senzills en els que programem la direcció que seguiran i algoritmes que mouen personatges com l’Scrat o l’Eyebrows en la direcció que més ens convé.

By |19/11/2018|Notícies, Pensament i experimentació|